Internetowe transmisje wideo popularne na Zachodzie, a w Polsce?
Internet stwarza wiele nowych możliwości w komunikacji międzyludzkiej, a jednocześnie jest medium, za pośrednictwem którego firmy i organizacje mogą prowadzić efektywne kampanie promocyjne i marketingowe. Jego narzędzia pozwalają na budowanie marki danej firmy, na zawiązywanie trwałych relacji z klientami i mediami.
Internetowe transmisje wideo są jednym z tych narzędzi wykorzystywanych w sieci do komunikacji. Przedsiębiorcy wykorzystują internetowe transmisje wideo do przedstawiania swoich raportów kwartalnych, konferencji prasowych, czy prezentacji nowych, innowacyjnych produktów. Takie działania są znane i powszechne na całym świecie. Niestety Polska dopiero przekonuje się, że firmowy kanał elektronicznej komunikacji niesie za sobą wiele zalet.
Transmisje wideo w nowoczesnych przedsiębiorstwach
Nowoczesna firma powinna zadbać o dobre stosunki z klientami i mediami. Po pierwsze, dlatego, aby osiągać coraz większy udział rynkowy, poszerzać swoją działalność i budować silną markę. Po drugie, aby być rozpoznawalną.
Doskonale wie o tym firma Apple, która do perfekcji opanowała sztukę wykorzystywania w praktyce transmisji wideo w Internecie. Organizuje ona regularnie konferencje prasowe dotyczące ważnych wydarzeń z życia korporacji. Między innymi, w ten sposób prezentowane są wyniki finansowe firmy oraz nowe wprowadzane na rynek urządzenia.
Według raportu firmy Envisional “Technical report: An Estimate of Infringing Use of the Internet” ze stycznia 2011 roku, „Internetowe transmisje video w formie streamingu są najszybciej rozwijającym się obszarem Internetu i obecnie uważa się, że stanowią one ponad jedną czwartą całego ruchu w sieci”.
Wykorzystanie w praktyce streamingu video stało się więc powszechne. Firma Sandvine twierdzi nawet, że internetowe transmisje video generują 26,6% całościowego ruchu w Internecie, zaś firma Cisco szacuje je na 27,8%. Z kolei, Arbor Networks wskazuje, że 25% ruchu internetowego skierowane jest na transmisje wideo lub audio. Wszystkie badania wskazują zatem na znaczący wzrost w tym segmencie korzystania z Internetu i przewidują kontynuowanie tego trendu.
Zalety konferencji online
Nie ulega wątpliwości, że internetowe transmisje wideo niosą za sobą wiele korzyści w dziedzinie PR-u oraz marketingu. Pierwszym, najważniejszym atutem jest umożliwienie uczestnictwa w ważnych wydarzeniach tym wszystkim osobom, klientom i dziennikarzom, którzy z różnych względów nie mogą w nich uczestniczyć osobiście. Znoszą ograniczenia związane z lokalizacją, ponieważ pozwalają na bezpośredni udział w zdarzeniu, bez potrzebny przemieszczania się.
Z kolei, z perspektywy samego przedsiębiorstwa zastosowanie internetowych transmisji wideo wiąże się z ponoszeniem mniejszych kosztów. Tak od strony organizacyjnej – mniejsze koszty wynajmu sali, przygotowania materiałów, mniejsze wydatki na catering. Jak i promocyjnej – w jednym czasie, przed monitorami, gromadzimy wszystkich interesariuszy firmy – dziennikarzy, klientów i partnerów biznesowych.
Kolejną zaletą jest zasięg oddziaływania internetowych transmisji wideo. Można w ten sposób dotrzeć do większej liczby odbiorców niż organizując tradycyjne spotkania, prezentacje, czy konferencje.
Z tego powodu zapewne Forum Odpowiedzialnego Biznesu w ostatnim czasie postanowiło zastosować formułę internetowej debaty wideo pod hasłem „Made in China. Made by…? Czyli rozmowa o odpowiedzialnej produkcji”. Podobnie postąpiła firma MUJI, która posłużyła się internetową transmisją wideo w trakcie debaty w ramach V Międzynarodowej Konferencji „Innowacyjność i kreatywność kobiet – projektowanie jakości życia w nowoczesnej gospodarce”. Innym przykładem wykorzystania do debaty internetowych transmisji wideo była dyskusja na temat ACTA, zorganizowana przez Collegium Civitas pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.
W dużym stopniu internetowe transmisje wideo zastępują już spotkania z mediami na konferencjach prasowych, ponieważ dzięki nim w jednym momencie można przedstawić swoją politykę, plany strategiczne, albo zaprezentować nowy produkt różnym grupom odbiorców – zarówno przedstawicielom mediów, jak i klientom. Na przykład, relacje inwestorskie w Internecie w formie własnego kanału internetowego wideo udostępnia spółka PBG SA. Z kolei Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zorganizowała konferencję wideo w sieci pod hasłem „MEDYCYNA a SPORT na przykładzie EURO 2012”
Przedsiębiorcy oszczędzają swój czas dzięki temu, że nie muszą odbywać wielu spotkań z klientami i mediami na ten sam temat, ale organizują internetową transmisję, którą potem można odtworzyć w razie potrzeby. Stały dostęp do materiałów wideo jest niewątpliwie kolejną korzyścią tego kanału komunikacji. Co więcej, uczestnicy transmisji mogą często je komentować albo zadawać w związku z nią pytania, uzyskując na nie odpowiedzi na żywo. Takie internetowe spotkania z pracownikami stosuje firma Fortum Power and Heat Polska Sp. z o.o.. Wykorzystuje ona transmisje wideo w Internecie, aby utrzymywać komunikację na linii prezes korporacji Tapio Kuul oraz pracownicy pracujący w różnych oddziałach na całym świecie.
Barierą nie jest cena, ale...
Zwolennicy transmisji online w Internecie twierdzą, że w odróżnieniu od słowa pisanego przekazy wideo bardziej przemawiają do odbiorców. Wiadomo – obraz i dźwięk bardziej oddziałują na zmysły niż nawet najładniej napisany tekst. Internetowa transmisja wideo wcale nie musi być więc zastrzeżona tylko dla dużych korporacji. Firmy prowadzące transmisje online są elastyczne i potrafią dostosować możliwości techniczne do oczekiwań klienta. Rynek uelastycznia się również pod względem ceny. Coraz częściej pod uwagę bierze się zaangażowanie sprzętu i ludzi, a nie czas trwania transmisji.
Internetowe transmisje wideo stwarzają wiele możliwości prowadzenia kampanii marketingowych na szeroką skalę i utrzymywania trwałych, pozytywnych relacji z inwestorami, klientami czy z mediami. Można je wykorzystywać jako sposób komunikacji z klientami, pracownikami, w formie ogólnodostępnej relacji czy debaty, a wszystko to po to, aby osiągnąć cele strategiczne, zarówno w zakresie działań PR-owskich, jak i marketingowych. Dzięki nim można nawiązać trwały kontakt z otoczeniem, zdobywać lojalność klientów, czy też tworzyć wizerunek nowoczesnej firmy.
Potencjał tkwiący w transmisjach wideo jest więc ogromny, ale jeszcze chyba nie do końca wykorzystany i doceniony, szczególnie przez polskich PR-owców i marketingowców. Wydawałoby się, że powinni oni brać przykład z zagranicznych firm, które już dawno odkryły, jakie korzyści niesie dla nich wykorzystanie internetowych transmisji wideo.